Hoe gaat een miskraam?

Hoe een miskraam verloopt is per persoon verschillend. Maar over het algemeen begint een miskraam met bloedverlies en buikpijn.

Na de miskraam neemt het bloedverlies vaak snel af en houdt het na een paar dagen tot een week op. Soms is er nog enkele weken een beetje bloedverlies.

Het kan ook zijn dat we bij de eerste echo vaststellen dat het hartje van het kindje niet meer klopt of dat er sprake is van een leeg vruchtzakje. Dit kan ook het geval zijn als je geen bloedverlies of buikpijn hebt (gehad).

Als we dit gezien hebben, maken we met jou afspraken hoe verder. De kans is groot dat je binnen enkele dagen tot weken het kindje of het vruchtzakje vanzelf verliest.

Afwachten

Veel vrouwen geven er de voorkeur aan te wachten tot het kindje vanzelf wordt afgestoten. Vrouwen bij wie de miskraam op natuurlijke wijze is verlopen kunnen de gebeurtenissen vaak beter verwerken. Het verdriet kan thuis beleefd worden en eventuele complicaties van een curettage worden vermeden.

Als je ervoor kiest om te wachten tot het kindje vanzelf wordt afgestoten, is het verstandig te bedenken hoe lang je wilt afwachten en om dit met ons te bespreken. Afwachten kan medisch gezien geen kwaad en heeft geen gevolgen voor een nieuwe zwangerschap. Als je later besluit toch een curettage te willen, kun je daar alsnog voor kiezen. Ook bij veel of aanhoudend bloedverlies of pijn kan alsnog een curettage nodig zijn.

Medisch ingrijpen

Lichamelijk en psychisch kan het moeilijk zijn als je lang op de eerste verschijnselen van een miskraam moet wachten of het als bloedverlies lang aanhoudt. Voor sommige vrouwen zijn dit redenen om eerder medisch in te grijpen. Dit kan op 2 manieren:

Curettage

Hierbij wordt de baarmoeder via de vagina met een dun slangetje leeggezogen of met een schrapertje schoongemaakt. Als alle weefselresten zijn verwijderd, houdt de bloeding vanzelf binnen enkele dagen op.

Een curettage is een ingreep die 5 tot 10 minuten duurt. Je krijgt een korte narcose en merkt dan niets van de ingreep. Je kunt meestal dezelfde dag weer naar huis. Bij een curettage is er een kleine kans op een complicaties, zoals verklevingen of beschadiging van je baarmoeder, waardoor verdere behandeling nodig is.

Medicijnen

In sommige gevallen kan een miskraam worden opgewekt door middel van medicijnen. Deze medicijnen kan de gynaecoloog voorschrijven. De medicijnen neem je thuis in waarna er afgewacht wordt of het lichaam gaat reageren door het kindje af te stoten.